TISDAGSFÖREDRAG – SALUHALLEN OCH ANDRA SAKNADE STREHLENERT-SKAPELSER

tis 14 maj 2024 18:30 - 19:30
Blekinge museum

Hösten 1904 öppnade Saluhallen på Fisktorget – ett unikt verk med sina utmärkande valvbågar, en folkkär klassiker som liknats vid en romersk basilika.

Om den funnits kvar hade ett 120-årsjubileum hägrat. Men Saluhallen revs i början av 50-talet, och har kommit att bli en av stans mest saknade byggnader. På samma lista finns Teatern på Västerudd, några av nykomlingarna på Ronnebygatan efter storbranden 1887 och flera andra pampiga sekelskiftesbyggnader som alla ritades av August Strehlenert (1853–1909).

Journalisten Jens Olander, som härom året släppte sin debutbok ”Spåren efter Strehlenert”, berättar om en oförtjänt bortglömd arkitekt som låg bakom många minnesvärda skapelser i Karlskrona.

FRI ENTRÉ
Datum: 14 maj
Plats: Hörsalen, Blekinge museum
Tid: 18.30
Föreläsare: Jens Olander, journalist.
Föreläsningen livesänds på Blekinge museums Youtube-kanal.
Förboka din plats på: blekingemuseum.se/evenemang och klicka in på rubriken till kvällens föreläsning.
Drop-in vid mån av plats.

Bokningar

Bokningen är stängd för detta evenemang.

Charlotte Nilsson
charlotte.nilsson@blekingemuseum.se