TISDAGSFÖREDRAG – NYTT LJUS ÖVER HELIGA KORS KYRKA

tis 09 apr 2024 18:30 - 19:30
Blekinge museum

En tidigare okänd murgrund fick se dagens ljus vid undersökningar av Heliga kors kyrka i Ronneby sommaren 2022. En mur som gav en hel del svar.

Det är känt att Ronneby kyrka fick ett vapenhus under mitten av 1600-talet, och att detta sedan ersattes under 1700-talet. Men genom ett forskningsprojektet som Blekinge museum bedrev 2022 visade det sig att kyrkan sannolikt haft ett vapenhus redan under högmedeltiden.
Insikten kastar även nytt ljus över tornets sydöstra strävpelare, i vilken flera märkliga konstruktionsdelar finns.
Är du intresserad av historia? Kom och ta del av forskningsresultaten kring stadskyrkan i Ronneby!

FRI ENTRÉ
Datum: 9 april
Plats: Hörsalen, Blekinge museum
Tid: 18.30
Föreläsare: Jimmy Juhlin, 1:e antikvarie byggnadsvård
Förboka din sittplats på: blekingemuseum.se/evenemang och klicka in på kvällens föreläsning.
Drop in vid mån av plats.

Bokningar

Bokningen är stängd för detta evenemang.

Charlotte Nilsson
charlotte.nilsson@blekingemuseum.se