TISDAGSFÖREDRAG – BEVARA KUSTKULTUREN

tis 07 maj 2024 18:30 - 19:30
Blekinge museum

NÄR BLEKINGES FISKENÄRING HAMNADE PÅ MUSEUM

Blekinges fiskeindustri och ålderdomliga kustkultur förändrades drastiskt under 1900-talet. Investeringar gjordes i större båtar och ny teknik. Fångstvolymer ökande men antalet fiskare minskade. Skärgården avfolkades i takt med att efterkrigstidens modernitetsivrande
Sverige tog form.

Parallellt med förändringen påbörjade Blekinge museum sina omfattande fiskeriundersökningar. Museets målsättning var att rädda en kultur som höll på att försvinna. Föremål samlades in, fiskelägen fotodokumenterades och minnen nedtecknades. Ett material som idag utgör en viktig del av Blekinge museums samlingar.

Museichef Christoffer Sandahl berättar om fiskenäringens förändring och Blekinge museums dokumentationer.

FRI ENTRÉ
Datum: 7 maj
Plats: Hörsalen, Blekinge museum
Tid: 18.30
Föreläsare: Christoffer Sandahl, museichef, Blekinge museum.
Föreläsningen livesänds på Blekinge museums Youtube-kanal.
Förboka din plats på: blekingemuseum.se/evenemang och klicka in på evenemangets rubrik.
Drop in vid mån av plats.

Bokningar

Bokningen är stängd för detta evenemang.

Kontakt och information
Charlotte Nilsson