20 ÅR I VÄSTRA VÅNG – BOKRELEASE & ÖPPET HUS

sön 28 apr 2024 11:00 - 15:00
Magasin Rosenholm

FÖREMÅLSMAGASINET ROSENHOLM

Boksläpp för ”Västra Vång – an Iron Age settlement in central Blekinge”. Träffa arkeologerna och volontärerna som varit med under utgrävningarna.

Västra Vång har, sedan de arkeologiska utgrävningarna inleddes i början på 2000-talet, framträtt som en av Sydskandinaviens viktigaste centralplatser från järnåldern. Nu har forskningen om Västra Vång sammanställs i en bok med nyskrivna artiklar av ledande arkeologer och forskare. Boken ”Västra Vång – an iron age settlement in central Blekinge” är skriven på engelska med målet att sprida kunskapen om platsens betydelse utanför Sveriges gränser.
Blekinge museums arkeolog Mikael Henriksson, som varit med sedan starten av utgrävningarna, finns på plats
för att tillsammans med volontärer och andra arkeologer visa fynd och berätta om boken.

12.00 Föreläsning

Mikael Henriksson är den som upptäckte boplatsen och har tillbringat åtskilliga timmar med att utforska området.
Nu berättar han om höjdpunkter i projektet och vilken roll Västra Vång kan ha haft för människorna som verkat på platsen.

13.30 Föreläsning

ALLTID PÅ VÅRT ÖPPNA HUS I FÖREMÅLSMAGASINET

I museets föremålsmagasin på Rosenholm finns allt mellan himmel och jord sparat. 60 000 föremål, från forntid till nutid. Du kan titta på tusenåriga föremål framgrävda ur den blekingska myllan, på vagnar från gods och gårdar, medeltida kyrkliga föremål eller museets stora samling av allmogebåtar. Vissa saker är unika objekt, andra helt vanliga grejor som du kanske har själv eller såg hos dina mor-eller farföräldrar.

En söndag i månaden mellan klockan 11-15 erbjuder vi öppet hus på magasinet. Föremålsmagasinet ligger på Skrädderivägen 3 på Rosenholmsområdet utanför Karlskrona.

Kontakt och information
Charlotte Nilsson