KULTURARVSDAGARNA – SPELA VÄRLDSARVSMÄSTARNA

lör 09 sep 2023 10:00 - 15:30
Blekinge museum

Kom och spela sällskapsspel med oss på premiären brädspelet Världsarvsmästarna. Ett spel som tar sig an Världsarvet örlogsstaden Karlskrona och dess historia på ett nytt sätt.

Världsarvsmästarna är ett brädspel där spelarna tävlar genom att tilldela arbetare olika sysslor för att bygga upp Karlskrona och lyfta fram stadens mästare. Genom att slutföra gesällvandringar och bidra till staden vinner den som har mest påverkat Karlskronas utveckling och dess mästare.

Duon bakom spelet Kristian Karlberg och Kenny Zetterberg finns på plats för att visa upp spelet men också berätta mer om hur man gör ett brädspel.

Välkomna att spela nu på lördag.
10.00-16.00 Öppet spelrum
13.15 Presentation av spelet med duon bakom Världsarvsmästarna Kristian Karlberg och Kenny Zetterberg. Sigrid Oldenburg från Kulturarv i Blekinge berättar mer om projektet.

Spelet har tagits fram i projektet Möt Mästaren – kunskapens djup och framtidens uttryck. Projektet drivs av Slöjd i Blekinge och Kulturarv i Blekinge med stöd från Kulturrådet.

I framtagningen av spelet samverkar också Blekinge museum, Världsarvet/Karlskrona kommun och Marinmuseum.