INVIGNING 19 JANUARI

ANIARA GÅR IN FÖR LANDNING – I KARLSHAMN!

VÄLKOMMEN OMBORD PÅ ANIARA
En utställning för stora och små om Harry Martinson, rymden, minnen, språk – och vårt hem i kosmos

Har du hört talas om Harry Martinson från Jämshög som blev en världsberömd författare?
Nu får du chansen att bekanta dig med honom på nära håll när en av hans skapelser, rymdskeppet Aniara, landar inne på Karlshamns stadsbibliotek.

Aniara öppnar upp portalen till de riktigt stora frågorna, och till spännande små upptäckter med stor betydelse. Välkommen in!

Harry Martinson tänkte på och skrev om många olika ämnen: resor på världshaven, naturen, rymden, och sin egen barndom i Blekinge. Berättelsen om rymdfarkosten Aniara kom till på 1950-talet, men utspelar sig i framtiden. Där tvingas människorna fly från jordklotet, som blivit skadat av atomkrig och miljöförstöring. Jordflyktingarna är på väg till planeten Mars när rymdfärjan de åker med, goldondern Aniara, stöter ihop med en asteroid som tvingar den ur kurs – utan möjlighet att vända om!

Hur tror du att det kändes för de 8000 passagerare som insåg att de skulle få spendera resten av sina liv ombord på en farkost mitt ute i den mörka rymden? Vilka minnen och föremål från jorden skulle du spara och vårda om du var en av dem? Och vad skulle du behöva för att skapa ett nytt hem på en ny, okänd plats?

Aniara tar upp frågor om miljöförstöring, krig, flykt och hemlöshet som är minst lika relevanta idag som när berättelsen skrevs för 70 år sedan. Men den öppnar också dörrarna till en värld av filosofiska frågor, fantasifulla språklekar och undersökningar av poesins och konstens roll i människans värld. Kanske kan påhittade ord och fantasiberättelser hjälpa oss att prata om sådant som är svårt eller skrämmande?

Vandringsutställningen Den kosmiska resan är producerad av Blekinge museum med stöd av Region Blekinge
Utställningen är en del av Harry Martinsons jubileumsår 2024.

Invigning den 19 januari kl 10.00 på Karlshamns stadsbibliotek.
Utställningen pågår från 19 januari – 16 mars 2024 och följer bibliotekets öppettider.

Är du lärare och vill jobba med Harry Martinson och Aniara tillsammans med din klass?

Ladda ner vår lärarhandledning och gör ett spännande besök i utställningen med klassen eller förskolegruppen!